Gymnasie
DATUM: 2014-02-05 | TID: 21:12:24 | KATEGORI: Gott och Blandat

Fick en fråga om hur jag bestämde mig för att gå på Hersby så tänkte skriva lite om mina gymnasie val och sånt. 

Så, från början ville jag att mitt första val skulle vara VRG jarlaplan och jag kände att jag verkligen ville gå där. Men då visste jag egentligen inte särskillt mycket, hade varit på mässan och hört en massa men ju mer jag hörde och tog reda på så ångrade mig, varför? Eftersom det är väldigt höga intagningspoäng och i princip alla elever är väldigt bra i skolan och motiverade, vilket jag ärligt kan säga att jag är motsatsen utav. Det är väldigt mycket plugg och jag tror inte jag skulle klara av det riktigt, alla verkar vara så duktiga och det är inte riktigt jag, tyvärr. 
 
Sen jag var på Norra Real, jag var säker på att det i varje fall skulle bli ett av mina val, vilket det är. Jag gillade den skolan väldigt mycket när jag vart där på öppet hus, fick en känsla av att den skulle passa mig. Så det är absolut en skola jag kommer söka. 
 
Jag hade tänkt att söka väldigt många skolor för att det alltid är bra så då visste jag att jag skulle söka Hersby men den skulle förmodligen var väldigt långt ner eftersom jag inte kände alls något sug av att gå där. Men när jag var där på öppet hus så kände jag verkligen att jag ville gå där. Det var väldigt angagerat med duktiga elever som sjöng och spelade innan det var föreläsning, en fin skola, bra stämning och alla som var där på öppet hus som jag verkade väldigt glada och peppade typ, jag vet inte men fick en klar känsla av att jag ville gå där. Sen går min syster (Hedvig) där, vilket dock är ett minus men hon har berättat om skolan och tycker den är väldigt bra. Dessutom ligger det inte alls långt bort för mig, de är bara en station med tunnelbana och buss hela vägen, vilket är väldigt effektivt, för många som bor mer i stan vill kanske inte gå där eftersom det blir en jobbig väg och är långt dit. Så jag kände att jag skulle passa bra där och därför är det både mitt första och andra val, med olika linjer sen fjärde val efter Norra Real med ekonomi. 
 
Mina val är typ: 
1. Hersby - Samsam
2. Hersby - SamBeteende
3. Norra Real - Samsam
4. Hersby - ekonomi
5. Östra Real - SamMedia
6. Fredrikhov - Samsam
7. Franska - Samsam
 
Dock är Östra och franska inga skolor jag vill gå på men har med dem i alla fall eftersom jag måste komma in någonstans och har inte hittat något bättre, men hoppas på Hersby annars Norra såklart! 
 
Så stort tips till alla som ska söka gymnaise nu, Gå på Öppet Hus, det fick i varje fall mig att ändra uppfattning rejält. Man märker hur atmosfären är och känner nog ganska klart ifall man vill gå där eller inte. Till exempel så ville jag gå på Franska men var där på öppet hus och mina förväntningar skjönk riktigt mycket, så annars hade jag kanske sökt dit och börjat någonstans jag inte velat sen. 
 
 




Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?